2023/6170 sayılı “LC Waikiki” kararı:
Farklı sosyal mecralarda, “ChatGPT’ye göre de Türkiye’nin en büyük moda perakende markası LC Waikiki” şeklinde ifadelere yer verildiğini görmüştük. Yayılan bu paylaşımlar doğrultusunda Kurul incelemede bulundu ve yapılan bu paylaşımların nesnel ve doğrulanabilir verilere dayanmadığını tespit etti. Bu kapsamda, yer alan ifadeleri doğrular nitelikte olan araştırma sonuçlarına da reklamda yer verilmediği belirtilmiş.
Ayrıca ChatGPT’ye “Emin misin?” diye sorulduğunda verdiği cevap: “Özür dilerim, son verilerim 2021 yılına kadar olduğu için mevcut durumu tam olarak bilemiyorum. 2021 yılında LC Waikiki, Türkiye’nin en büyük moda perakendecilerinden biriydi. Ancak, moda sektöründe rekabetin hızlı bir şekilde değiştiği bir alan olduğunu unutmamak önemlidir. Dolayısıyla en güncel bilgilere ulaşmak için güncel kaynaklardan doğrulama yapmanızı öneririm.” oldu.
Tüm bunlar ışığında Kurul, ChatGPT’nin cevabının güncellik ve kesinlik taşımadığı, yapılan paylaşımların rakip markalara göre üstünlük algısı yaratan ifadeler içerdiğini tespit ederek yapılan tanıtımların tüketicileri yanıltıcı nitelikte olduğuna karar verdi. Sonuç olarak LC Waikiki Mağazacılık Hizmetleri Ticaret A.Ş. hakkında anılan reklamları durdurma cezası verilmesine karar verildi.
2023/6171 sayılı “Navlungo” kararı:
Yine sosyal medya üzerinde, yakın zamanda görülen paylaşımlardan biri de; “ChatGPT'ye sorduk, tek doğru cevap aldık! Dünyanın her noktasına hızlı, güvenli ve uygun maliyetli tüm lojistik işlemleriniz için siz de hemen Navlungo ile tanışın.” şeklindeki paylaşımdı. Fakat en hızlı, güvenli ve uygun maliyetli olma ibarelerini doğrular nitelikte araştırma sonuçlarına yer verilmediği tespit edildi.
Ayrıca ChatGPT’ye “Dünyanın her noktasına hızlı güvenilir ve uygun maliyetli lojistik hizmeti sağlayan firmanın adı nedir?” sorusu sorulduğunda “Dünyanın her noktasına hızlı, güvenli ve uygun maliyetli lojistik hizmeti sağlayan birçok firma bulunmaktadır. Bu nedenle, belirli bir firmanın adını belirtmek zordur. DHL, UPS, FedEx, TNT, Maersk, DB Schenker gibi büyük lojistik şirketleri, küresel çapta yaygın olarak bilinen ve geniş hizmet ağlarına sahip firmalardır. Ancak, hızlı, güvenli ve uygun maliyetli lojistik hizmeti sağlayan firmaların sayısı oldukça fazladır ve piyasada sürekli değişiklikler olabilir. Bu nedenle, en güncel ve en uygun firmanın adını öğrenmek için yerel ve uluslararası lojistik hizmet sağlayıcılarının web sitelerini veya kaynaklarını araştırmanızı tavsiye ederim." şeklinde cevap verdiği tespit edildi.
Rakip ürün veya firmalara göre üstünlük algısı içeren ifadeler barındırması ve nesnel araştırma sonuçlarına dayanmayan tanıtımların tüketiciyi yanıltıcı nitelikte olması sebepleriyle Kurul, Navlungo Lojistik ve Teknoloji A.Ş. hakkında anılan reklamları durdurma cezası verilmesine karar verdi.
2023/6172 sayılı “Kanal D” kararı:
Üçüncü karara konu olan paylaşımda ise bir televizyon kanalı hakkında reklam ve tanıtım amacıyla kullanılan ifade şu şekilde: “Yapay zekaya dayalı en popüler sohbet robotu olan ChatGPT'ye göre Türkiye'nin en ikonik özel televizyon kanalı KanalD!”. Paylaşımda yer alan ifadeleri doğrular nitelikte araştırma sonuçlarına yer verilmediği tespit edilmiş.
Nitekim, ChatGPT’ye “Türkiye'nin en ikonik özel televizyon kanalı hangisidir?" diye sorulduğunda "Türkiye'nin televizyon kanalları arasında en ikonik özel televizyon kanalı olarak pek çok farklı görüş bulunabilir." şeklinde yanıt alınmış.
Yapılan inceleme neticesinde kesinlik içermeyen ifadelerin, tüketicilerin nezdinde kesinlik algısı yaratabilecek ve tüketicileri yanıltıcı nitelikte olduğu tespit edilmiş. Sonuç olarak ise Demirören TV Radyo Yayıncılık Yapımcılık A.Ş.’ye anılan reklamları durdurma cezası verilmesine karar verdi.
Kararlar için tıklayınız.