Mağazaların "doğrulama kodu" mesajlarına yönelik önemli bir duyuru yapıldı

Kişisel Verileri Koruma Kurumu, mağazalarda alışveriş sırasında ilgili kişilere SMS ile doğrulama kodu gönderilmesi suretiyle kişisel verilerin işlenmesine ilişkin kamuoyu duyurusunda bulundu.

  • Beril Güçlü

  • Kasım 18, 2023

Mağazaların "doğrulama kodu" mesajlarına yönelik önemli bir duyuru yapıldı

Alışveriş yaptıktan sonra kasa noktasına gelip de ödeme yapılacağı zaman kimi mağazalarda SMS ile doğrulama kodu istenilmesi şeklinde bir uygulama ile karşılaşılıyor. Ödemenin tamamlanması, fatura oluşturulması, faturanın iletişim adresine iletilmesi ya da bilgilerinin güncellenmesi gibi sebeplerle talep edilen kodun kasa görevlisine bildirilmesi isteniyor. Kuruma, bu işlemin ardından kişilere mağaza faaliyetleri ile ilgili ticari elektronik ileti gönderildiğine yönelik iddialar intikal etmişti. Kurumun, konuya ilişkin daha önce kamuoyu duyurusu yapmış olmasına karşın bahsi geçen uygulamaların devam etmesi nedeniyle kamuoyu duyurusunda güncelleme yapılması gerekti.

Duyuru uyarınca mağaza statüsündeki veri sorumluları, aydınlatma yükümlülüğü ve açık rıza alma yükümlülüklerini SMS ile doğrulama kodu göndererek gerçekleştirebilecektir. Ancak veri sorumluları tarafından aşağıdaki hususlara dikkat edilmesi gerekmekte:

• Aydınlatma Yükümlülüğü: Mağazada alışverişi müteakip kasa işlemleri esnasında kişilerin telefonuna gönderilecek olan SMS’in amacının ne olduğu ve bu SMS ile iletilen kodun verilmesi halinde ne gibi sonuçlar doğuracağı veri sorumlusunun mağazalarda yetkilendirdiği kişiler tarafından ilgililere açık ve anlaşılır şekilde aktarılması gerekiyor.

• Çoklu Rıza Uygulaması: Mağazalardaki ödeme işlemleri esnasında ilgili kişilere SMS ile doğrulama kodu gönderilerek üyelik sözleşmesinin onaylanması, kişisel verileri işleme izni alınması, ticari elektronik ileti onayı alınması vb. birbirinden farklı işleme faaliyetlerinin tek bir eylemle gerçekleştirilmemesi gerekiyor.

• Rızanın Şekli: Veri sorumlularınca alınacak onayların, açık rıza şeklinde olması ve aydınlatma yükümlülüğünün yerine getirilmesi işlemlerinin ayrı ayrı gerçekleştirilmesi gerekiyor.

• Ticari Elektronik İletilerde Rızanın Kanuna Uygunluğu: Pazarlama, kampanya, promosyon, tanıtım gibi amaçlarla ticari elektronik ileti gönderilmesine yönelik SMS ile doğrulama kodu iletilerek açık rıza alınması halinde, açık rızanın Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’ndaki unsurları taşıması gerekiyor.

Ticari Elektronik İletilerde Alışveriş Sonrası Rıza: Ticari elektronik ileti gönderilmesine yönelik alınacak açık rızanın, alışverişin tamamlanmasından sonra talep edilerek, müşteriler bakımından açık rızanın alışverişin gerekli bir unsuru gibi algılanmasının önüne geçilmesi gerekiyor.

Kamuoyu duyurusuna buradan ulaşabilirsiniz.


Bültendeki tüm yazıları incele

Space her yerde!

Space uygulamasını istediğin cihazda kullan. Hem de ileri web uygulaması olarak.